Hälsofrämjande Teamdag i härlig
gårds och stallmiljö på Djurgården
Boka en hälsofrämjande teamdag med kompetensutveckling inom samtal med barn i svåra livssituationer. Ni får bl.a ta del av erfarenheter från samarbeten med vårdinstanser och organisationer som stödjer unga människor med svår psykisk ohälsa där vi har integrerat hästar och dess miljö som terapeutisk/pedagogisk resurs inom socialt/psykosocialt arbete, varvat med upplevelse baserat lärande. Samtalsmetodiken vi använder kommer från United Nations Universitet i Costa Rica, en akademisk institution med över 6000 master alumner från mer än 120 länder med syfte att utbilda internationella ledare för fred som stärker kommunikationsförmågan hos barn, vuxna och professionella.
*Med utgångspunkt i Kompetensdagen skräddarsyr vi kurser, workshops och veckoutbildningar för din organisation.
OMFATTNING
Heldag: 09.00 – 16.00
eller:
Halvdag: 09.00 – 12.00 alternativt 13.00 – 16.00
Antal: Upptill 20 deltagare
Upplägg: Teori, praktik och upplevelsebaserat lärande
BAKGRUND OCH ERFARENHETER
Organisationer och vårdinstanser kommer till Häståkeriets Kursgård med barn och ungdomar i svåra livssituationer för hästunderstödda insatser på teman som närvaro, rädsla, tillit, mod och självledarskap. Hos oss lär de sig att, i samvaro med hästar, använda sin andning för att reglera stress och oro samt utveckla färdigheter att ta sig an olika övningar. I hällregn, djupsnö, gråmulen lervälling och givetvis alla varma höst-, vår- och sommarsolskensdagar... har vi och hästarna tagit emot tonåringar 13-17 år. Ungdomarna kommer med vårdpersonal, och mår mycket dåligt. Stolt häpnar de över sin egen förmåga att genomföra övningarna med hästarna. Något väcks i dem. Det är kraftfullt för vem som helst att få uppleva skillnaden på hästarnas reaktioner när man praktiserar närvaro och tydlighet. Ungdomarna tittar alltid förvånat direkt på Kaja med ögon fulla av stolthet. De är uppenbart att de vill dela sin upplevelse. Vi har sett vad som kan skapa stor och positiv effekt hos barnen. Vi har också sett vad som släcker glädjen i deras ögon. Det verkar inte spela roll om man bor i stora villor i finare förorter eller trångbott i utsatta områden. Vi upplever vad den senaste årens statistik från socialstyrelsen och andra tydligt visar: att barn och ungdomar från alla samhällsklasser vänder smärta inåt. Eller mot andra. Det är viktigt att kunna prata med barn i svåra livssituationer på ett (för dem) relevant sätt. Våra kurser erbjuder fungerande verktyg i en inspirerande och stödjande miljö.
FILTTÄCKE MED ORD FÖR KÄNSLOR OCH BEHOV ERBJUDER ETT ANNAT SÄTT ATT PRATA
Vid de hästunderstödda uppleelserna läggs ett filttäcke över hästen där laminerade kort med ord för känslor och behov sitter fästa. Genom dem verbaliserar deltagarna sina känslor och behov med utgångspunkt i olika upplevelser med hästarna, sammanfattar sina upplevelser och/eller processar inre konflikter. I stall-, och hästmiljö skapar vi ett tryggt samtalsrum och en inspirerande lärosaL. När man kan sätta ord på vad man känner och behöver i en trygg och stödjande miljö kan nya sätt att lösa problem uppenbara sig. En färdighet som kan rädda liv.
Utvärderingar visar att de hästunderstödda upplevelserna har haft stor positiv effekt med många terapeutiska fördelar exempelvis att barnen hittat nya sätt att kunna uttrycka sig på och visar bl.a att upplevelserna fått deltagarna att känna sig ”kompetenta”, ”ansvarsfulla”, ”sedda”, hörd”, ”stolta” och ”självständiga”.
En flicka från slutenvården lade huvudet mot hästens kropp och läste upp de ord som stod på korten hon höll i sin hand ”att få sörja”, ”acceptans” och ”förståelse”. På frågan om hon hade kunnat berätta om behovet att få sörja för en vuxen, svarade hon ”Innan idag visste jag ju inte, hade ingen aning...det är först nu som jag vet vad jag behöver”.
VÅR METODIK
Vid våra hästunderstödda insatser används en amerikansk metodik utvecklad av Rasur Foundation International med inspiration från Non Violent Communication och forskning från HeartMath Institute som syftar till att öka den sociala och emotionella kompetensen hos vuxna och barn. Organisationen har utbildat över 1500 lärare i USA, Costa Rica och Japan och över 42 000 elever har lär sig metodiken.
VÅRDPERSONALS REFLEKTIONER
Personal från vårdinstanser berättar att de blivit förvånade över hur mycket positivt som händer i patienterna varje gång de varit hos oss, och att upplevelsen inte bara påverkar patienten positivt utan även familjerna och relationerna runt patienten. Ett språk för känslor och behov är så grundläggande för den psykiska hälsan att det borde vara obligatoriskt för alla barn att få lära sig det i skolan, eller inom vården. Vi vill hjälpa barn (och vuxna) att få tillgång till det språket för att enklare kunna kan röra sig framåt i en positiv riktning.
PRELIMINÄRT UPPLÄGG
Kompetensdagen ger deltagarna kunskap om hur vi använder hästar och dess miljö som terapeutisk/pedagogisk resurs för hälsa och välbefinnande hos barn och unga i svåra livssituationer, och möjlighet till att själva prova metodiken.Under dagen rör vi oss över ämnen med utgångspunkt i människans stress-, prestation-, och trygghetssystem.
Heldag 09.00 – 16.00
09.00 Föreläsning med utgångspunkt i erfarenheter från hästunderstödda insatser 10.00 Förmiddags fika på innergården i samvaro med hästar
10.30 Praktisk närvaroträning, upplevelsebaserat lärande, samtalsmetodik
12.00 Lunch
13.00 Upplevelsebaserat lärande med hästarna, samtalsmetodik
14.30 Eftermiddags fika
15.00 Återkoppling, reflektioner, slutövning
16.00 Slut
Alternativt:
Halvdag 09.00 – 12.00
09.00 Föreläsning med utgångspunkt i erfarenheter från hästunderstödda insatser 10.00 Förmiddags fika
10.15 Praktisk närvaroträning, upplevelsebaserat lärande, samtalsmetodik
1.30 Återkoppling, reflektioner, slutövning
12.00 Slut
PRIS
Pris för upp till 20 deltagare kontakta kaja@hastakeriet.se. I priset ingår ett exemplar av barn- och läroboken ”Alma & Atman” med inkluderat utbildningsmaterial till varje deltagare.